Sarah Lucas i beton
21 maja 2015 - B
Sarah Lucas, Florian and Kevin,z wystawy w City Park Hall w Nowym Jorku, źródło www.publicartfund.org
Sarah Lucas, Florian and Kevin,z wystawy w City Park Hall w Nowym Jorku, źródło www.publicartfund.org
Sarah Lucas jest jedną z najbardziej znanych współczesnych brytyjskich artystek. Urodzona w 1962 roku absolwentka Goldsmiths College of Art zaistniała w świecie sztuki w 1988 roku, biorąc udział w organizowanej przez Damiena Hirsta głośnej wystawie pt. „Freeze” (odbyła się w opuszczonym budynku London Port Authority na terenie londyńskich doków). Dziś uznawana jest za czołową przedstawicielkę grupy Young British Artists (YBA), zaczynających karierę na początku lat 90. twórców, posługujących się „taktyką szokową”, tworzących wyraziste formalnie i treściowo prace z przedmiotów znalezionych, z wyrzucanych na śmietnik materiałów, z nietypowych i nieoczywistych tworzyw.
Sarah Lucas, I SCREAM DADDIO, wystawa w pawilonie brytyjskim na Biennale Sztuki w Wenecji,venicebiennale.britishcouncil.org 2
Sarah Lucas, I SCREAM DADDIO, wystawa w pawilonie brytyjskim na Biennale Sztuki w Wenecji,venicebiennale.britishcouncil.org 2
W 2015 roku Sarah Lucas reprezentuje Wielką Brytanię podczas 56. Biennale Sztuki w Wenecji. Przestrzeń brytyjskiego pawilonu podzielono na kilka pomieszczeń, a w każdym z nich artystka stworzyła instalację, dla której punktem wyjścia było ludzkie ciało. Ekspozycja w Wenecji nosi tytuł „I SCREAM DADDIO”, a jej podzielony na „pokoje” układ oraz forma nasuwają skojarzenia z przestrzenią domu. Pojawiają się tu tradycyjne meble (stół, krzesło, biurko, fotel) i sprzęty (pralka, muszla klozetowa), a wszystkie są użytkowane przez wykonane z gipsu postacie. Jedne z nich – to dolne połowy ludzkich sylwetek, inne mają wypolerowane powierzchnie i nieco surrealistyczne kształty, przypominające penisy (takie skojarzenia sugeruje sama artystka).
Sarah Lucas Furniture, źródło materiały prasowe galerii Sadie Cole,www.sadiecoles.com
Sarah Lucas ma na swoim koncie prace, wykonywane z wielu różnych materiałów, w ostatnich latach wzrosło jednak jej zainteresowanie betonem. Na wystawie „I SCREAM DADDIO” beton pojawia się jako budulec kilku sprzętów (sedesu, obicia fotela) oraz podestów pod niektóre z rzeźb. Prostopadłościenne, betonowe bloczki Sarah Lucas włącza do swoich rzeźbiarskich instalacji już od dawna – wyrastają z nich odziane w pończochy części kobiecego ciała, stoją na nich organiczne, abstrakcyjne formy, przypominające ludzkie organy wewnętrzne. Lucas z chropowatego betonu odlewa buty i warzywa (te ostatnie – to duże, plenerowe rzeźby, noszące męskie imiona). W 2014 dla reprezentującej ją londyńskiej galerii Sadie Coles brytyjska artystka stworzyła… kolekcję mebli. Regał, fotel, kanapa, stolik tworzą zestaw o nazwie „Sarah Lucas Furniture” i wykonane zostały z betonu oraz płyt MDF. 14-elementowy komplet mebli jest w pełni funkcjonalny – na kanapie można siedzieć, da się używać biurka. Meble zostały w 2014 roku zaprezentowane na targach wnętrzarskich w Mediolanie.
Sarah Lucas Furniture, źródło materiały prasowe galerii Sadie Cole,www.sadiecoles.com
Sama artystka o swoich pracach mówi, że negują konwencje i pokazują, jak cienka jest granica między humorem a powagą, między treścią zabawną a wyniszczającą. Zaprojektowane przez nią betonowe meble są przykładem takiego myślenia: są minimalistyczne, ale funkcjonalne, brutalistyczne, ale estetyczne, użytkowe i „artystyczne” zarazem.
Sarah Lucas, Jubilee, 2012, galeria Sadie Coles, www.sadiecoles.com
Więcej prac Sary Lucas zobaczyć można na stronie londyńskiej galerii Sadie Coles: www.sadiecoles.com, a jej prezentację w pawilonie brytyjskim na 56. Biennale Sztuki w Wenecji na http://venicebiennale.britishcouncil.org .